fredag, december 02, 2005

Matlagningskurs - Årets julklapp!

Handelns utredningsinstitut hävdar att ett pokerset är Årets julklapp. Inte på den planeten jag bebor. Det finns bara två alternativ för oss som har högre syften i livet. Antingen en tur med Dag Hermelins Mat-Karavan. Eller en matlagningskurs på Matlabbet.
Den första kursen går av stapeln sista söndagen i januari på Hornstulllsstrand. Sedan kommer vi köra en vardag i månaden och en söndag. Företag kan boka in specialarrangemang.
Hur? Första gången handlar det om aromatiska asiatiska gröna blad. Vi träffas 14.00 för en grundlig duvning i örter. Shiso, bai manglak, kayang och andra godsaker. Sedan vidtager matlagning.
Vad? Alla recept är anpassade för ett vanligt normalutrustat kök. Recepten är förvånansvärt lättlagade, men kommer garanterat att imponera storligen på dina framtida gäster.
Exakt meny betäms enligt tillgång på råvaror. Men ungefär så här kommer det att se ut:
  • Kycklingsnittar med torkade räkor och sesam
  • Salladsdolmar med kyckling och shiitake
  • Sockerstekt skinkfärs med nudlarm grönsaker och aromatiska örter
  • Knaperstekt vildsvin och friterad tofu med ananas och het basilika
  • Krispig anka med söt basilika och aromatisk apelsinsås
  • Mjölkshokladpannacotta med kardemumma och apeksinblomsvatten
  • Fruktsallad med chili och limebasilika
  • Idiotenkel italiensk glass med pandansmak
Priset? Åh, vi kör ett specialpris för alla som köper en kurs före jul. Privatpersoner betalar 800 kr per person. Då ingår en liten guidebok och en åttarätters asiatisk festmåltid. Vin tar du med själv. Till höger här hittar du snart en pdf med presentkort som du kan printa ut och klippa till själv.

Anmäl dig! Min assistent Emelia tar emot anmälningarna fr o m 7/12.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

På tal om Kycklingsnittar så gjorde jag en rätt smarrig grej när jag precis hade flyttat hemifrån. Jag bodde alldeles bredvid Östermalmshallen, och där såg jag att man kunde köpa kycklinghjärtan.

Jag stekte dem sakta tillsammans med vitlök, salt och peppar. Sedan hackade jag lite rödlök och slängde i på slutet. Gott faktiskt, hur underligt det än låter.

8:38 fm  
Blogger Jessica said...

Åh jag vill jag vill jag vill!! Julklapp åt andra, nej nej nej, men julklapp åt mig själv javisst :).
Väntar angeläget på första anmälningsdag 7/12 :).

11:50 fm  
Blogger Gunilla said...

Lisa, vad blir årets julklapp?! Det kanske rentav dyker upp någon ny liten matlagningskurs i januari..?

2:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se